Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 64 ]  Przejdź na stronę  | 1, 2, 3, 4, 5  >>
Autor Wiadomość
 Tytuł: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-01, 19:29 

Dołączył(a): 2009-06-17, 20:53
Posty: 4315
Lokalizacja: Jastrzębie_Z/N_Sącz

Pomógł: 427 razy

Auto: Toyota Corolla 1.4 VVTI
Elektronika: PRINS
Wtryskiwacze: KEIHIN-pomarańczowe
Reduktor: PRINS (2 membrany)
Pojemność: 1398
Moc: 96.5
Kod Nadwozia: E12
Kod Silnika: 4 ZZ
Rok Produkcji: 2004
Witam. Zastanawiałem się w jakim dziale to napisać, myślę że ten będzie właściwy.
Mam mały problem z zagazowaną meganką 1.4-16v (silnik K4J750) po wymianie sondy lambda przed katalizatorem.
Przed wymianą silnik na benzynie i na gazie chodził jak marzenie (chciałbym żeby wszystkie silniki tak mi się sprawowały). Na przeglądzie rejestracyjnym (była na nim córka) diagnosta miał zastrzeżenia do analizy spalin i stwierdził, że to będzie wina sondy i żeby zrobić z tym porządek do następnego przeglądu.
Ponieważ sam nie mam podglądu pracy tego silnika, więc w ASO na przeglądzie o to ich zahaczyłem i po sprawdzeniu sondy stwierdzili, że jest niepewna. Byłem również u gazmajastra, co gazował mi ten silnik i on miernikiem stwierdził, że sonda jest leniwa, a ja przy okazji zobaczyłem gdzie jest wtyczka. Jak ją sam później sprawdziłem, to faktycznie, na wolnych stała na 0.1V, a po dodaniu gazu następował pik napięcia do ok. 0.8V i wracało do 0.1V.
Żadne zewnętrzne objawów nie było, że sonda nie działa. Jako, że przegląd się zbliża, więc przedwczoraj dałem ją wymienić, bo sam nie mam ku temu warunków, bo żeby się do sondy dostać trzeba zdemontować cały dolot.
Po wymianie silnik ma chimery na wolnych obrotach. Wolno schodzi z obrotów po zdjęciu nogi z gazu, wolne obroty ustalają się na różnych wartościach (od 750 do 1500) i czasem po chwili spadną do tych 750, a czasem nie. Po odpaleniu zimnego silnika obroty na początku są 1500-1600 (dawniej ok.1200) i czasem na chwilę podskakują do ponad 2000. Czasem występuje falowanie obrotów. W czasie jazdy jak zdejmę nogę z gazu i wcisnę sprzęgło to obroty spadają tylko do 1500.
Przed wymianą sondy tego nie było.
Jeżeli chodzi o samą jazdę, to nie mam zastrzeżeń, silnik zachowuję tak samo jak przed wymianą sondy.
Z ciekawości odpiąłem sondę, żeby zobaczyć jaka będzie ewentualnie różnica w pracy silnika i jakiejś wyraźnej różnicy nie zauważyłem.
Dodam, że nie ma różnicy, czy silnik chodzi na benzynie czy na gazie.
Zastanowiło mnie również, że po wypięciu sondy nie zapalił mi się check, nie zapalił się też ani raz przed wymianą sondy i dla porównania wypiąłem w corolli sondę i też nie zapalił się check.
Ponieważ dla mnie jest to nowość, więc zwracam się do kolegów z zapytaniem, co może być powodem tych anomalii, bo chciałbym mieć jakiś wyrobiony pogląd na ten temat, jak jutro pojadę z tym do warsztatu, gdzie wymieniali mi tą sondę.
Za wszelkie sugestie z góry dziękuję


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-01, 19:45 

Dołączył(a): 2012-03-12, 21:57
Posty: 827
Lokalizacja: Lubuskie

Pomógł: 53 razy

Auto: Megane II
Elektronika: BRC SQ24.11
Wtryskiwacze: BRC niebieskie
Reduktor: Genius 1200
Pojemność: 1400
Moc: 98
Kod Silnika: k4j
Jeśli demontowali dolot to mógł się nieco rozszczelnić. A jak ciśnienie w kolektorze będzie za wysokie, to wolnych obrotów nie będziesz mieć. Druga ewentualność to rozprogramowanie przepustnicy. Być może pomogłoby przyuczenie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-01, 19:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-11-15, 10:01
Posty: 5400
Lokalizacja: Piątek

Pomógł: 85 razy

Auto: Scenic IV
Elektronika: Tylko LPG TECH
Wtryskiwacze: tylko Barracuda
Reduktor: tylko KME TUR
Dysze: brak
Pojemność: 1500DCI HA
Moc: 110
Rok Produkcji: 17
miałem podobny problem po wymiany lambdy, okazało się, że po jakimś czasie wszystko ustąpiło, co dziwne wymieniłem sondę gdyż stara oscylowała sobie 0.1 - 0.6V a i tylko sporadycznie więcej przy przegazowaniu po założeniu nowej ori z aso jest dokładnie tak samo. Takie wartości odczytuje elem oraz clip więc przekłamań w odczycie brak.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-01, 20:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2012-05-27, 21:01
Posty: 1838
Lokalizacja: Poznań

Pomógł: 129 razy

Auto: Fiat Albea
Elektronika: STAG 200
Wtryskiwacze: Magic Jet
Reduktor: Niko
Pojemność: 1200
Moc: 80
Kod Silnika: 188A5000
Rok Produkcji: 2002
gimak napisał(a):
Po wymianie silnik ma chimery na wolnych obrotach


Nowa sonda dedykowana z wtyczką, czy inna? Te tak zwane uniwersalne różnie działają - są z nimi kłopoty...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-01, 22:04 

Dołączył(a): 2009-06-17, 20:53
Posty: 4315
Lokalizacja: Jastrzębie_Z/N_Sącz

Pomógł: 427 razy

Auto: Toyota Corolla 1.4 VVTI
Elektronika: PRINS
Wtryskiwacze: KEIHIN-pomarańczowe
Reduktor: PRINS (2 membrany)
Pojemność: 1398
Moc: 96.5
Kod Nadwozia: E12
Kod Silnika: 4 ZZ
Rok Produkcji: 2004
bombelek napisał(a):
Jeśli demontowali dolot to mógł się nieco rozszczelnić.

Musiał być demontowany dolot, żeby się dostać do sondy, o rozszczelnieniu myślałem, ale stopień tego rozszczelnienia tak by się zmieniał?
bombelek napisał(a):
Druga ewentualność to rozprogramowanie przepustnicy. Być może pomogłoby przyuczenie.

W jakich okolicznościach może dojść do rozprogramowania przepustnicy i jak należałoby przeprowadzić ewentualne przyuczenie?
krzysiek82 napisał(a):
miałem podobny problem po wymiany lambdy, okazało się, że po jakimś czasie wszystko ustąpiło,

Też tak myślałem i dlatego wczoraj i dzisiaj gnębiłem megankę. Wczoraj na wieczór myślałem, że sytuacja opanowana, a dzisiaj rano sprawdzenie i znowu to samo.
Jak powinna wyglądać poprawna oscylacja oryginalnej sondy nie wiem, a oscylacje nowej (zakres i częstotliwość) są podobne jak w corolli (sprawdzane miernikiem wskazówkowym, więc obarczony jakimś błędem).
Wg mnie (może jestem w błędzie) to raczej nie zależy od sondy, bo po jej odpięciu nie zauważyłem zmiany w zachowaniu się silnika na wolnych obrotach i w czasie jazdy. I przyznam, że mnie to zaskoczyło i sprawdziłem jak to wygląda w corolli, po wypięciu sondy i też nie było różnicy.
PiciuK napisał(a):
Nowa sonda dedykowana z wtyczką, czy inna?

Zamiennik, ale z wtyczką, a jaka dowiem się jutro.W ASO jak o to pytałem, to powiedzieli, że może być zamiennik.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-01, 22:08 
Pomaga
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2009-05-24, 14:43
Posty: 35462
Lokalizacja: Zamość

Pomógł: 3565 razy

Auto: Xantia HA
Elektronika: Stag 4
Wtryskiwacze: MJ-FX
Reduktor: Zavoli
Dysze: 2,3
Pojemność: 2000
Moc: 136
Kod Silnika: XU10J4R
Rok Produkcji: 1998
Jeśli renówka ma instalację LPG gdzie można podejrzeć podciśnienie to proponuję to zrobić, lub użyć niezależnego wacuometru.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-01, 22:32 

Dołączył(a): 2012-03-12, 21:57
Posty: 827
Lokalizacja: Lubuskie

Pomógł: 53 razy

Auto: Megane II
Elektronika: BRC SQ24.11
Wtryskiwacze: BRC niebieskie
Reduktor: Genius 1200
Pojemność: 1400
Moc: 98
Kod Silnika: k4j
gimak napisał(a):
jak należałoby przeprowadzić ewentualne przyuczenie?

Jeśli nie ma problemu ze szczelnością dolotu to przepustnica po jakimś czasie sama powinna się przyuczyć. Można to podobno szybciej zrobić clipem. Poszukaj na forum megane, jest tam trochę o tym.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-02, 07:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-11-15, 10:01
Posty: 5400
Lokalizacja: Piątek

Pomógł: 85 razy

Auto: Scenic IV
Elektronika: Tylko LPG TECH
Wtryskiwacze: tylko Barracuda
Reduktor: tylko KME TUR
Dysze: brak
Pojemność: 1500DCI HA
Moc: 110
Rok Produkcji: 17
gimak napisał(a):
W jakich okolicznościach może dojść do rozprogramowania przepustnicy i jak należałoby przeprowadzić ewentualne przyuczenie?


Do przyuczenia używa się clipa, procedura trwa ok 20s łącznie z połączeniem z autem. ASO łyka za to 100zł. Przyznają się jednocześnie, że auto powinno być wtedy zimne najlepiej np po nocy i potem silnik trzeba uruchomić żeby pracował do rozgrzania. Inne aso twierdzi z kolei, że nie ma znaczenia czy zimny czy ciepły. A odnośnie samoadaptacji przepustnicy (przyuczenia) ciężko mi się wypowiedzieć, ja clipa kupiłem i go użyłem. Na forach zdania są podzielone i chyba nikt tak na prawdę nie stwierdzi na 100% czy przyuczanie clipem jest potrzebne czy nie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-02, 16:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2012-05-27, 21:01
Posty: 1838
Lokalizacja: Poznań

Pomógł: 129 razy

Auto: Fiat Albea
Elektronika: STAG 200
Wtryskiwacze: Magic Jet
Reduktor: Niko
Pojemność: 1200
Moc: 80
Kod Silnika: 188A5000
Rok Produkcji: 2002
krzysiek82 napisał(a):
Na forach zdania są podzielone i chyba nikt tak na prawdę nie stwierdzi na 100% czy przyuczanie clipem jest potrzebne czy nie.




Adaptacja przepustnicy może się czasami różnić - te w pełni elektroniczne zazwyczaj potrafią się same ustawić, te z linką, nastawnikiem mogą wymagać "dostrojenia".


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-02, 19:07 

Dołączył(a): 2008-04-02, 15:03
Posty: 7649
Lokalizacja: Kraków

Pomógł: 344 razy

Auto: Saab 9-3
Elektronika: Tech One
Wtryskiwacze: Barracuda
Reduktor: Magic
Pojemność: 1998
Moc: 200+
Kod Nadwozia: sport sedan
Kod Silnika: B207L
Rok Produkcji: 2004
gimak, instalowałem lpg szwagrowi w identycznym aucie i po całym zabiegu sa podobne problemy (tylko w mniejszym stopniu). Dolot był demontowany podobnie ja u Ciebie.
Wykluczyłem już kilka potencjalnych przyczyn i teraz stawiam właśnie na nieszczelny dolot. Tam są na przepustnicy gówniane oringi, które się spiekają i nie trzymają szczelności. Dodatkowo między kolektorem i pokrywą zaworów jest odma uszczelniona równie gównianą uszczelką. Zamierzałem to wymienić jak było rozebrane, ale ciężko było to dostać (poza aso) i zostawiłem. Zdaje się był to błąd i zamierzam to niebawem wymienić. Jak to zrobię, dam znać czy pomogło.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-02, 20:13 

Dołączył(a): 2012-03-12, 21:57
Posty: 827
Lokalizacja: Lubuskie

Pomógł: 53 razy

Auto: Megane II
Elektronika: BRC SQ24.11
Wtryskiwacze: BRC niebieskie
Reduktor: Genius 1200
Pojemność: 1400
Moc: 98
Kod Silnika: k4j
Właśnie niedawno przerabiałem temat wymiany uszczelek w dolocie. Przepustnica przyuczyła się sama. Trzeba było tylko trochę pojeździć, oczywiście najlepiej po mieście, żeby dać popracować silnikowi na wolnych obrotach. Jak ktoś nie ma cierpliwości to oczywiście może podpiąć to do clipa. Uszczelka odmy dostępna jest tylko w oryginale a bynajmniej ja zamienników nigdzie nie znalazłem. Co ciekawe u mnie odma znajduje się w innym miejscu ale ponieważ w kolektorze jest dziura to ta uszczelka występuje i łączy się z zaślepieniem, ech ta standaryzacja...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-02, 22:31 

Dołączył(a): 2009-06-17, 20:53
Posty: 4315
Lokalizacja: Jastrzębie_Z/N_Sącz

Pomógł: 427 razy

Auto: Toyota Corolla 1.4 VVTI
Elektronika: PRINS
Wtryskiwacze: KEIHIN-pomarańczowe
Reduktor: PRINS (2 membrany)
Pojemność: 1398
Moc: 96.5
Kod Nadwozia: E12
Kod Silnika: 4 ZZ
Rok Produkcji: 2004
Otóż tak, byłem dzisiaj takm gdzie była wymieniana sonda i sondę mam zamontowaną Boscha.
Ale po kolei. Rano odpalenie zimnej meganki (na benzynie) i obroty 2000-2100 (lekko pływają). po kilkuset metrach przełączenie na gaz, parę razy na odcinku ok 3 km zatrzymałem się, aby zobaczyć jak się zachowują wolne obroty i tak jak wczoraj - totolotek. Przełączyłem z powrotem na benzynę i dalszą trasę (ok. 9 km) przejechałem na benzynie. Po zatrzymaniu się obroty spadły do normalnego poziomu. Wyłączyłem silnik i odpaliłem go ponownie - zachowanie normalne, więc jazda z powrotem do domu (zawoziłem córkę do pracy), a następnie jazda do warsztatu (ok. 12 km), cały czas na benzynie. Po przyjeździe, silnik na wolnych pracuje normalnie. Po ok.2 godzinnym postoju odpalony ponownie, na benzynie na wolnych poprawna praca.
Po podpięciu pod kompa znalazły się 3 błędy (związane sondą i przepustnicą), które macher skasował. Chciał zrobić adaptacje przepustnicy, ale nic z tego nie wyszło, bo nie umiał trafić w programie na tą opcję. Wyczyścił na koniec silniczek krokowy od wolnych obrotów. Po odpaleniu silnik na benzynie na wolnych pracował normalnie.
Po przełączeniu na gaz wolniej schodzi z obrotów niż na benzynie, a jak już zejdzie, to wolne obroty są ciut wyższe niż na benzynie i po chwili zaczynają lekko falować, po chwili, na chwilę się stabilizują i znowu falują i tak w kółko. Do domu wracałem już na gazie i przed domem na wolnych zachowanie jak wcześniej.
Po trzech godzinach postoju, po odpaleniu silnika wszedł na obroty ok. 1500 (dawniej 1000-1100). Podczas jazdy po córkę, zachowanie silnika jak wcześniej. Ciekawym jest jak będzie jutro rano.
Teraz spostrzeżenia i wnioski.
Co mnie zdziwiło i nie wiem co o tym sądzić - check nie świecił się przed wymiana sondy, mimo, że błąd sondy był i został skasowany. Podczas moich eksperymentów w sobotę i niedzielę zameldowały się trzy błędy i check też się nie zapalił.
Nadal nie mam pojęcia na czym ma polegać adaptacja przepustnicy, co się w niej może zmienić po jej wyjęciu i ponownym montażu.
Jeżeli chodzi o nieszczelności na dolocie, jak pisałem wcześniej, też o tym myślałem i nadal tego nie wykluczam, ale wydaję mi się, że miało by to podobny wpływ na benzynie i na gazie oraz musiałby się stopień rozszczelnienia być zmienny, bo przy stałym wysokość obrotów nie byłaby taka przypadkowa.
Na podstawie dzisiejszych obserwacji przypuszczam, że te problemy mogą być związane z instalacją gazową. Instalacja ma już prawie 10 lat i nawinięte ponad 160 kkm (w tym wtryskiwacze REGi) i tak myślę, że wtryskiwacze gazowe nie są już tak precyzyjne na wolnych obrotach. Wcześniej jak była padnięta sonda (nie wiem od kiedy) nie było nad tym kontroli, więc nie było objawów, a teraz po wymianie może się to w ten sposób ujawniło.
Te poranne obecne mocne wybryki na zimnym i mniejsze na rozgrzanym silniku mogą wynikać z tego, że silnik był gaszony na gazie i komp pamięta korekty jakie miał wcześniej i nimi kieruje się przy ponownym uruchomieniu do czasu aż zbierze nowe. Takie są moje obecne przemyślenia, ale nie wiem na razie czy właściwe.
Zobaczę i napiszę, co przyniesie jutro oraz ewentualnie następne dni i na razie dziękuję wszystkim za odzew.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-02, 23:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2012-05-27, 21:01
Posty: 1838
Lokalizacja: Poznań

Pomógł: 129 razy

Auto: Fiat Albea
Elektronika: STAG 200
Wtryskiwacze: Magic Jet
Reduktor: Niko
Pojemność: 1200
Moc: 80
Kod Silnika: 188A5000
Rok Produkcji: 2002
gimak napisał(a):
Rano odpalenie zimnej meganki (na benzynie) i obroty 2000-2100 (lekko pływają)


W tym momencie sonda nie pracuje, w sense informacji dla sterownika benzynowego, ona musi się rozgrzać, a dzisiaj za ciepło nie jest, więc trochę to trwa zanim 'wejdzie' do pracy.

Cytuj:
Nadal nie mam pojęcia na czym ma polegać adaptacja przepustnicy, co się w niej może zmienić po jej wyjęciu i ponownym montażu.


Adaptacja w odpowiednim miejsc ustawia przepustnicę t(ę ruchomą część w środku), a tym samym odpowiednią ilość powietrza dla silnika na wolnych obrotach. Jeśli jest zła to sonda krzyczy do sterownika benzynowego - zrób coś - w efekcie może wystąpić owe falowanie bo sterownik wachluje dawką paliwa.
Elektroniczna "zapomina" o tych ustawieniach po odpięciu kabla - te półmechaniczne to wiadomo...
Ciekawa sprawa z kontrolką - sprawdź w instrukcji auta jak wygląda sekwencja gaszenia kontrolek.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-03, 07:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2011-11-15, 10:01
Posty: 5400
Lokalizacja: Piątek

Pomógł: 85 razy

Auto: Scenic IV
Elektronika: Tylko LPG TECH
Wtryskiwacze: tylko Barracuda
Reduktor: tylko KME TUR
Dysze: brak
Pojemność: 1500DCI HA
Moc: 110
Rok Produkcji: 17
mcjezioro napisał(a):
Zdaje się był to błąd i zamierzam to niebawem wymienić. Jak to zrobię, dam znać czy pomogło.



ja wymieniłem teraz zero problemów także polecam, 7 uszczelek i spokój. Te uszczelki z czasem twardnieją niektóre podczas demontażu ich popękały więc jak mogły trzymać szczelność :)?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Meganka, problem po wymianie sondy lambda
PostLink | Napisane: 2013-12-03, 19:57 

Dołączył(a): 2008-04-02, 15:03
Posty: 7649
Lokalizacja: Kraków

Pomógł: 344 razy

Auto: Saab 9-3
Elektronika: Tech One
Wtryskiwacze: Barracuda
Reduktor: Magic
Pojemność: 1998
Moc: 200+
Kod Nadwozia: sport sedan
Kod Silnika: B207L
Rok Produkcji: 2004
gimak napisał(a):
Nadal nie mam pojęcia na czym ma polegać adaptacja przepustnicy, co się w niej może zmienić po jej wyjęciu i ponownym montażu.

To auto NIEMA żadnej elektronicznej przepustnicy. Ma zwyczajną przepustnicę na linkę, a jedynym elektrycznym elementem przy niej jest TPS.
Być może coś co serwis nazywał adaptacją przepustnicy, to jakaś adaptacja wolnych obrotów czy skrajnego położenia TPS, czy jeszcze coś tam innego. W każdym razie jako takiej adaptacji nie można wykonać, bo to tak jakby próbować młotek adaptować aby trafiał w gwoździa.
Skoro jazda na benzynie eliminuje problem, to czepiłbym się raczej instalacji lpg.
PiciuK napisał(a):
Elektroniczna "zapomina" o tych ustawieniach po odpięciu kabla

Litości, człowieku....


Góra
 Zobacz profil  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 64 ]  Przejdź na stronę  | 1, 2, 3, 4, 5  >>

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  


            Strona główna forum

Kontakt    |   Najbardziej pomocni    |    FAQ    |   Szukaj    |   Zaloguj    |   Zarejestruj


               

LPG-forum.pl - instalacja LPG, instalacje gazowe, autogaz, STAG 200, 300, VALTEK, LPGTECH, MAGIC JET, Warsztaty LPG, BLAD SILNIKA
Kamery Wałbrzych - Usługi informatyczne Wałbrzych - Preparaty do dezynfekcji

POWERED_BY                Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 -
phpBB SEO